EU-midler sætter skub i mødeturismen på Sjælland

EU-midler sætter skub i mødeturismen på Sjælland

Der er mange måder at skabe sig en unik profil som mødevirksomhed. På Skoemagerkroen i Kirke Såby er gastronomien det helt store trækplaster, mens Slangerupgaard i Faxe Ladeplads slår sig op på de familiære rammer. Støttekroner fra EU skal få mødeturismen i omdrejninger igen efter corona.

Af Simone Brandt Hald.

 

Langt ude på landet midt i Nationalpark Skjoldungernes Land ligger den 500 år gamle kro Skoemagerkroen. Her er de gastronomiske ambitioner store, og det har de været længe. Råvarer fra lokalområdet er i centrum, kroen har eget væksthus, og biavleren ’Honning Poul’, som han kaldes, leverer friske forsyninger af det flydende guld.

Grisekødet leverer en konventionel landmand, der havde problemer med, at hans grisehold fik brok, og så ville slagterierne ikke aftage dem. Aftalen blev, at grisene skulle på friland, hvis Skoemagerkroen skulle sætte dem på menuen. Det kom de, og 60-70 procent af dem motionerede brokken væk, når de tøffede op og ned ad bakkerne ved Brorfelde.

”Alle steder med respekt for sig selv tænker i dag bæredygtigt, men vi har det i vores dna. Det er der ikke så mange mødesteder, der kan slå sig op på,” siger restauratør og ejer Poul Bøje Nielsen, der har en hel del æresmærker på cv’et. Bl.a. har Skoemagerkroen tre stjerner i Den Danske Spiseguide og været kåret til ’Bedst på Sjælland’.

Gennem det EU-finansierede projekt Væksttur har Skoemagerkroen fået hjælp til at skræddersy såkaldte gastro-mødepakker, der skal lokke kursister og ledergrupper fra byens betonjungle ud i den fri natur. Den tid, hvor man kunne spise sine ledere af med et kønsløst konferencelokale og en sandwich, er forbi. Mødebookere og virksomheder efterspørger kvalitet frem for metervarer, mener Poul Bøje Nielsen.

”Vores generation vil have en oplevelse med sig hjem,” siger han med henvisning til de 25-50-årige.

”Vi gider ikke billige pakkeløsninger med stramme programmer, kaffe og kage. Det har ingen værdi, at det er billigt længere. Her serverer vi gode vine fra vinkælderen, der er ingen bag in a box-løsninger,” siger Poul Bøje Nielsen.

En mindeværdig oplevelse

Skoemagerkroen ligger i nær afstand til både Issefjorden, Sagnlandet og Natura2000 vådområder, så rammerne for at skabe en anderledes mødedag er helt i top, forklarer Stine Dunsø, der er Pouls højre hånd. Hun er Front Desk Officer, SoMe-ansvarlig og tilrettelægger gastro-møderne efter gæsternes ønsker.

”Som mødedeltager skal man gå herfra beriget og transformeret. Man har fået god mad, er blevet klogere på natur og råvarer og har haft en mindeværdig oplevelse. For eksempel kan man komme til vinsmagning i vores vinkælder, cykle en tur, hoppe i vildmarksbadet, tage på skydebane eller spise en otteretters signaturmenu,” siger hun.

Gastro-møderne kommer dog i mange versioner og prisklasser, for Skoemagerkroen skal være for folket, nøjagtigt som kroer altid har været, men kvalitet er et ufravigeligt mantra. Det afspejler sig også i overnatningsmulighederne, som spænder over alt fra helt enkle værelser til naturhytter.

 

Kernekunden Inge

I Faxe Ladeplads har familievirksomheden Slangerupgaard også fået hjælp og støtte til at tiltrække flere mødeturister gennem Vækstturen, som både Destination SydkystDanmark, Destination Sjælland og VisitLollandFalster er dybt involveret i.

De er fire generationer – bedsteforældre, søskende, forældre, børn og børnebørn – der driver et stråtækt bindingsværkshotel sammen. Som et af familiemedlemmerne Niels Skovvang siger, så har ”alle været forbi opvasken på et eller andet tidspunkt i deres liv.”

At det er en familiedrevet virksomhed, fornemmer man straks. Rundt om spisebordet bliver det koordineret, hvem der gør hvad, når der skal laves mad til et selskab en af de kommende dage, og snakken kredser om dagens gøremål. Alle har hver deres vigtige rolle i driftskabalen. Far Niels står for bookinger, mor Lotte er køkkenchef, datteren Camilla står for serviceringen af gæsterne og så videre. Men alle er vant til at træde til, hvor der er brug for ekstra hænder.

Familien har drevet Slangerupgaard som hotel og kursuscenter siden 1999, og netop familiehistorien bør de fokusere langt mere på, når de skal kapre nye kursusgæster, mener den konsulent, de har fået tilknyttet som led i væksttursprojektet. Helt konkret har konsulenten analyseret sig frem til, at Slangerupgaard skal målrette deres kommunikation og markedsføring til en særlig arketype, som har fået navnet Inge.

Inge er 52 år, bor i Solrød, offentligt ansat og ansvarlig for at booke kurser.

”Inge vil gerne tages i hånden og vartes op under sit ophold. Hun er arbejdspladsens mor, der går meget op i, at alle har det godt. Derfor skal de steder, Inge booker til møder, føles hjemlige, trygge og imødekommende,” fortæller Camilla Skovvang.

Nu koncentrerer Slangerupgaard sig derfor om arketypen Inge frem for at skyde med spredehagl. Det er der flere fordele ved.

”Det er spild af penge at markedsføre sig til de forkerte. Vi henvender os ikke til firstmoverne, men til folk som Inge, der sætter pris på familiære rammer og hjemmelavet mad. Det har været godt for os at få sorteret nogle målgrupper fra, for nu ved vi, hvem vi skal sigte efter. Hver gang vi indretter et nyt værelse, opdaterer vores sociale medier eller hjemmeside, spørger vi os selv: Hvad vil Inge kunne lide?,” siger Camilla Skovvang.

 

Fysiske møder er et hit

Coronanedlukningerne har været barske ved mødeturismen, der i perioder har måttet holde tvunget lukket. Både Skoemagerkroen og Slangerupgaard har brugt ventetiden på at sætte i stand. Hos Slangerupgaard har de haft gang i den helt store malerpensel, lavet fitnessrum og sat shelter med bålplads op i haven. Men de glæder sig over endelig at være kommet ud af coronaens skygge, for mødegæsterne er vitale for virksomhedernes vækst.

”Der er meget mere økonomi i et selskab på 30, der skal have fuld forplejning, end et par, der skal have en enkelt overnatning,” siger Niels Skovvang.

Det er særligt hverdagene, der ligger et stort potentiale i at få fuldt belagt. Weekenderne er der rigeligt drøn på.

Allerede nu mærker Poul Bøje Nielsen fra Skoemagerkroen en stor efterspørgsel på fysiske møder i hverdagene oven på coronaepidemien. Så det tegner godt for årets omsætning.

”Ledere og medarbejdere har savnet at være sammen. De er dødtrætte af Zoom-møder. Det er helt tydeligt, at fællesskab og nærvær er i høj kurs. Før corona havde vores mødegæster altid travlt med at komme hjem, nu vil de ikke tage herfra. De værdsætter livet og kollegaskabet på en helt ny måde,” siger Poul Bøje Nielsen.