Kvalitetsalkohol er dansk turismes nye, store trækplaster

Kvalitetsalkohol er dansk turismes nye, store trækplaster

Sjælland og Øerne skal være synonym med kvalitetsalkohol, der er værd at rejse efter. Livsnyderne bliver flere og flere, og mange feriegæster har ingen problemer med at betale for kvalitet. Et EU-projekt har postet penge i missionen.

Af Simone Brandt Hald.

I disse år regner michelinstjernerne ned over Danmark, og i det store udland har vi gjort os bemærket som den grønne gastronomis højborg. Vi rider slet og ret på en ny nordisk bølge, som ikke alene har markedsført Danmark som et af verdens mest innovative madnationer, men som nu for alvor også har en positiv, afsmittende effekt på de danske alkoholproducenter.

Det mener Tobias Jacobsen, der er tour- og eventmanager hos bryggeriet To Øl, som startede som et lille nomadebryggeri, og nu er storeksportør af øl til hele verden. De senere par år har det eksperimenterende bryggeri dog også fået hul på det danske marked.

”Der er ingen tvivl om, at gastroverdenen og madprogrammer generelt har været med til at kickstarte en kulinarisk interesse. Nogen spiser bare for at blive mætte, og andre drikker for at blive fulde, men gruppen af mennesker, der spiser og drikker for at nyde og forkæle sig selv, er blevet større. Når velstanden stiger, og de allermest basale behov er dækket, så begynder man automatisk at dyrke noget mere sanseligt,” siger Tobias Jacobsen.

Kvalitetsalkoholens fremmarch i Danmark har også sendt prisniveauet i vejret. I dag er det eksempelvis ikke ualmindeligt at betale 30 eller 50 kroner for en god flaskeøl. To Øl tager faktisk op mod 120 kroner pr. flaske for en naturøl. Tidligere var det helt utænkeligt.

”I dag er det ikke kun restaurantbesøg og vin, folk nørder og er villige til at bruge penge på, nu er øl også kommet i høj kurs. Det er gået op for mange, at øl er så meget mere end en pilsner. Vi lavede 100 forskellige øl sidste år, for det er en del af vores dna at være nyskabende og skubbe til grænserne for, hvad øl er,” siger Tobias Jacobsen.

Turisterne skal rundt i landet

To øl driver den populære ølbar BRUS på Nørrebro i København, men produktionslokalerne og den nye beergarten er placeret i den lille landsby Svinninge uden for Holbæk. Her har ølproducenten store ambitioner om at etablere en minidestination med mulighed for overnatning og ølsmagninger.

Første skridt på vejen dertil er at sende busser fuld af turister fra hele verden i pendulfart mellem ølbaren i København og den hyggelige beergarten i Svinninge. Den idé har To Øl fået hjælp til at udvikle gennem EU-projektet Væksttur, der er sat i verden for at støtte turismevirksomheder på Sjælland og Øerne.

”Vi vil gerne skabe et sted, som kan trække nogle af de mange storbyturister ud på landet. Oplevelsen starter allerede i bussen, hvor man kan quizze og høre egnshistorier fra Lammefjorden, og den slutter i vores beergarten efter en fed dag med ølsmagning, spisning og underholdning.”

Ni alkoholproducenter af vin, gin, likør og øl på Sjælland og Øerne har i alt fået 470.000 kroner til at udvikle deres forretning gennem Vækstturen, der er støttet af Erhvervsstyrelsen og EU’s regionalfond. Det gælder bl.a. Frederiksdal på Lolland og Vesterhave Vingård ved Karrebæksminde.

 

Dansk vin er på niveau med sydeuropæisk

Også på den lille ø Fejø i Smålandshavet er danskproduceret kvalitetsalkohol en eftertragtet vare. Her laver vinbonden Karin Hvidtfeldt Christiansen noget så eksotisk som økologisk vin på dansk jord. Det kan lade sig gøre, fordi Hideaway Vingård ligger 18 meter over havet, hvor de lune vinde blæser, og fordi der her er flere solskinstimer end mange andre steder i Danmark.

Karin Hvidtfeldt Christiansen har skabt et sydlandsk univers med referencer til Toscana, en lille butik, traktørsted, café, og feriegæster kan også overnatte i to hytter med kig til vinmarken og låne en tandemcykel. Men det er først og fremmest den gode vin, der trækker turister til øen. Særligt kvinder og de såkaldte empty nesters og DINKY’s er attraktive kundegrupper. Altså voksne par med børn, der er fløjet fra reden, og unge par med to indkomster, der endnu ingen børn har.

”Min oplevelse er, at turisterne er blevet mere kvalitetsbevidste gennem de senere år. Nu har de lært, at kvalitet koster, og at danske vine sagtens kan hamle op med de franske og italienske,” siger vinbonden, der bl.a. afsætter sin vin til michelin-restauranten Kiin Kiin i København.

Hideaway Vingård laver både hvid- og rødvin, og signaturvinen Gåsefod er en hvid solaris, der stilmæssigt minder om en tysk Riesling. Gennem Vækstturen har vingården bl.a. fået hjælp til at skærpe sin bæredygtighedsprofil og brandfortælling. Og til at sortere lidt i alle ideerne.

”Jeg er nået frem til, at jeg skal fokusere på min vin og ikke lege for meget restaurant. Jeg blev lidt afsporet med for stort menukort og skaldyrsgilde, men vinen skal spille førsteviolin,” siger Karin Hvidtfeldt Christiansen.

Fremover vil Hideaway Vingård tilbyde flere vinretreats og afholde særlige vinsmagningsarrangementer for kvinder med hang til de gode, økologiske dråber.