Millionbeløb skal ruste over-natningssteder på Sjælland og Øerne til det tyske rykind

Millionbeløb skal ruste over-natningssteder på Sjælland og Øerne til det tyske rykind

Kampen om de tyske turister er skudt i gang – længe før Femern-tunnellen forventes færdigbygget. Hele 35 vækstparate hoteller, campingpladser og bed & breakfasts får økonomisk håndsrækning, som skal booste erhvervet de kommende år.

Af Simone Brandt Hald.

Hvor skal vi sove i nat? Det er faktisk slet ikke så lige til. I hvert fald ikke i højsæsonen, hvor der er langt mellem de ledige sengepladser på Sjælland og Øerne. Allerede nu kniber det med overnatningskapaciteten, men hvad så, når Femern-forbindelsen står klar, og turisterne fra syd vender snuden mod nord i hobetal?

Til den tid forventer Erhvervshus Sjælland, at tyskerne kommer til at stå for hele 500.000 flere overnatninger på Sjælland og Øerne, hvilket svarer til en vækst på svimlende 52 procent. Tallene bygger på en prognose udarbejdet af VisitDenmark og en analyse fra HBS Economics. Men går det, som VisitDenmark vurderer, så vender udviklingen i turismen allerede tilbage til niveauet før coronakrisen fra 2023. Derfra kan man forvente en årlig procentvis stigning i turismen på fem procent.

 

Den øgede efterspørgsel kalder på en styrkelse af overnatningsbranchen, og netop derfor har en lang række hoteller, bed & breakfasts og campingpladser fået en økonomisk håndsrækning fra det EU-finansierede projekt Væksttur 20/21, der netop er sat i verden for at booste turisterhvervet på Sjælland og Øerne. I alt har 35 overnatningssteder modtaget 1,7 millioner støttekroner fra EU-projektet.

”Som turisterhverv er det en af vores fornemmeste opgaver hele tiden at være to skridt foran. Femern-forbindelsen bliver en gamechanger for turismen på Sjælland og Øerne, og hvis ikke vi handler nu, risikerer vi, at turisterne søger andre græsgange. Derfor sætter vi løbende skibe i søen, som gør det attraktivt for overnatningsstederne at udvikle og udvide,” forklarer Lindy Kjøller fra Visit Lolland-Falster, der er projektchef på Væksttur 20/21. Et projekt, der realiseres i tæt samarbejde med Destination SydkystDanmark og Destination Sjælland.

 

Tidens trends

Hotel Falster i Nykøbing F er et af de overnatningssteder, der har fået hjælp til at udarbejde en vækstplan, som har fokus på, hvordan de kan blive mere attraktive for cykelturisterne i området. Hotellet ligger nemlig langs den populære, nationale cykelrute N8 og nær fede mountainbikespor.

Også Hotel Gro på Stevns har fået del i EU-midlerne. Her er ambitionen at skabe et verdensarvshotel nær UNESCO-attraktionen Stevns Klint, hvor der er plads til mennesker med særlige udfordringer som eksempelvis autisme og ADHD. De skal stå for alt fra sengeredning til kartoffelskrælning. Inden længe står et spritnyt Verdensarvscenter klar – Hotel Gro får derfor hjælp til at udtænke en digital strategi for, hvordan de tiltrækker både danske og tyske gæster.

 

Længere mod nord har den lille campingplads Orø Strandcamping i år fået nye ejere – makkerparret Mikael og Sofie, der har både chefsommelier på Geranium og bookingansvarlig på Helenekilde Badehotel på cv’et. Sammen har parret investeret i glampingtelte, hobbithytter og er godt i gang med at forvandle pladsen til et bæredygtigt ferieparadis ved Isefjorden. Gennem Vækstturen får Orø Strandcamping bl.a. konsulenthjælp til at udarbejde en kernefortælling om stedet, udvikle aktivitetsplaner, mad- og oplevelseskoncepter.

”Vækstturen klæder overnatningsstederne på til at servicere det voksende publikum af ind- og udlandsturister. En ud af ti tyskere lever eksempelvis vegetarisk, og flere og flere turister tager på glamping. Vi er nødt til at have øje for den slags strømninger i tiden, når vi sætter retningen for morgendagens overnatningsudbud på Sjælland og Øerne,” siger projektchef Lindy Kjøller.

 


Foto: Orø Strandcamping