Nyt fjordresort skal gøre Nakskov mere attraktiv for tyske turister

Nyt fjordresort skal gøre Nakskov mere attraktiv for tyske turister

Når Femern åbner, bliver der rift om de tyske turister. Et nyt oplevelsescentrum skal overbevise dem om at holde ferie på Lolland.

Af Simone Brandt Hald

Der bliver tænkt store tanker i det populære ferieområde Hestehovedet klos op ad Nakskov Fjord. I 2029 står en ny Femern-forbindelse nemlig klar, og kampen om de tyske turister skal vindes. Derfor skal Hestehovedet fremover brandes som ét samlet oplevelsescentrum under navnet Nakskov Fjord Resort med Nakskov Fjord Camping i spidsen.

Det står klart, efter virksomheden har fået økonomisk støtte til at hyre en konsulent, som har været med til at udarbejde en tiårig strategi- og udviklingsplan fra Væksttur 20/21. Et EU-finansieret projekt, der er sat i verden for at styrke turismen på Sjælland og Øerne.

Hestehovedet har egen havn, bådfart, restaurant, badebro, badestrand, kajakafdeling og ligger ideelt i naturskønne omgivelser med den nationale cykelrute N8 i baghaven. Inden for de senere år har området ovenikøbet fået en ansigtsløftning med ny naturlegeplads og informationscenter. Tilsammen har alle disse steder og attraktioner en langt større tiltrækningskraft, og det er der ganske enkelt penge i.

”Vi profiterer på, at alle de andre attraktioner eksisterer. Jo flere attraktioner, jo flere gæster,” siger Thomas Fugl, der er medejer af Nakskov Fjord Camping.

”Vi vil selvfølgelig gerne have folk til at bo på campingpladsen, men vi lige så gerne have, at de kommer og bruger legepladsen, badebroen og lægger penge i vores pølsevogn, iskiosk og på minigolfbanen. Et pensionistpar giver ca. 220 kr. for en overnatning her. Så har jeg en familie, der kommer forbi for at købe fire store softice med chokoladedrys og fire colaer, så har den familie faktisk smidt lige så mange penge i kassen,” siger han.

Nakskov Fjord Camping er den største spiller ved fjorden, og de har netop udvidet pladsen betragteligt. Derudover har den kystnære campingplads fået tilladelse til at opføre hele 58 nye hytter. I år er fokus på at få servicebygning med aktivitetsrum og overdækket pool og et par hytter færdige, men løbende skal flere hytter komme til. Nu mangler de bare at få det endelige ja til at grave ud til bygningen og poolanlægget.

 


Stå stærkt lokalt

Står det til Nakskov Fjord Camping, skal det lokale samarbejde dog ikke stoppe ved resortets bygrænse. Også andre nærliggende topattraktioner skal fungere som trækplaster og gøre et ophold på Lolland attraktivt.

”Vi kunne godt finde på at lave guidede busture med fire-fem stop undervejs ved eksempelvis Frederiksdal Gods og Dodekalitten,” siger Thomas Fugl og påpeger, at nogle af de gæster, der besøger Lalandia, sagtens kan finde på at komme forbi campingpladsen for at få en is på hjemvejen til Hamborg eller Bremen. Endnu et eksempel på, at når det regner på præsten, drypper det på degnen.

Nakskov Fjord Camping ligger midt imellem København og Hamborg, men særligt tyskerne er glade for at opholde sig i naturen. Mange af dem er udprægede friluftsmennesker og cykler og vandrer gerne i deres ferie. Og det er der rig mulighed for i Nakskov og omegn. Dem ser Thomas Fugl derfor et potentiale i.

”Vi vil gerne have dem til at stille bilen her og tage første og sidste overnatning hos os indimellem vandre-og cykelturen.”

Der er dog én enkelt ting, som spøger i horisonten. Hele udviklingspotentialet for Lolland er bundet op på Fermern-forbindelsens billetpriser, mener campingpladsejeren.

 ”Tyskerne kører gratis til Sønderjylland, og i dag koster det lige omkring 3.000 kr. at få bil og campingvogn over med færgen ved Rødby-Puttgarden. Der er mange, der hellere vil bruge de penge på to ekstra ugers ferieophold. Vi ved endnu ikke, hvad det kommer til at koste at køre gennem Femern-tunnelen, men bliver det lige så dyrt som færgerne, så må vi nedjustere forventningerne. Bliver det derimod storebæltspriser, ser det pludselig rigtig godt ud, for det prisniveau kan alle være med på.”