Ungt par med Michelin på cv’et vil tage camping til nye højder på Orø

Ungt par med Michelin på cv’et vil tage camping til nye højder på Orø

Vi kan alle gøre en forskel i det store klimaregnskab, mener ejerne af Orø Strandcamping.
De arbejder på at skabe et grønt feriefristed for storbyfamilier.

Af Simone Brandt Hald.

En campingplads, hvor nærvær, samvær, god mad og bæredygtighed er i centrum. Det er netop, hvad ægteparret Michael og Sofie Sanderhage Båth er i gang med at skabe på den lille ø-perle Orø. Og som henholdsvis chefsommelier på michelin-restauranten Geranium i København og tidligere receptions- og bookingansvarlig på Helenekilde Badehotel i Tisvildeleje ved de en ting eller to om det gode værtskab.

Parret overtog den naturskønne plads midt i Isefjorden sidste år, og ambitionerne er store.

De vil være værter for en lang række arrangementer som koncerter, midsommerfester, krebsegilder, kokketræf, fællesspisning og pop up events af forskellig art. Og så arbejder de aktivt med FN’s Verdensmål. Særligt klimadagsordenen tager man alvorligt her på Orø.

”Det er især den unge målgruppe af nye campister med børn, oftest fra københavnsområdet, som ønsker mere end den traditionelle campingoplevelse, som vi tiltrækker. For os er det vigtigt at skabe rammerne for et kundesegment, som vil natur og bæredygtighed, samtidig med at de får kvalitet,” siger Sofie Sanderhage Båth.

På Orø Strandcamping finder man hverken Frisko-is eller røde pølser. Der er i stedet fokus på at vælge kvalitet frem for kvantitet, og så meget som muligt bliver også handlet økologisk og bæredygtigt. Alle valg er taget med tanke på leverandør og modtager.

Et af de bæredygtige tiltag tæller også de nye canvastelte, man ser på mange glampingpladser rundt om i landet. Men her på Orø er man ikke meget for at kalde sig netop det. Det kan give gæsterne de forkerte forventninger, mener ejerne. Glamping er nemlig et koncept forbundet med overdådig luksus, som man ikke finder her. På grund af de knappe vandressourcer på øen er der indført femminutters brusebade, og man bor og lever dejligt komfortabelt, men ikke glamourøst. I stedet er naturen, de lokale råvarer og fællesskabet noget, man skatter højt. Og meget tyder på, at der er et marked for en plads som deres. Første år gik i hvert fald over al forventning.

Men én ting er at ville arbejde bæredygtigt, noget andet er, hvor man starter, og hvordan man bærer sig ad? Gennem det EU-finansierede projekt Væksttur har de to ejere fået økonomisk hjælp til at konkretisere campingpladsens bæredygtighedsprofil og kernefortælling. Et projekt, som Destination Sjælland, nabodestinationerne Destination SydkystDanmark, Visit Lolland-Falster samt Erhvervshus Sjælland er en del af.

De næste tre-fem år skal parret arbejde intensivt med alt fra affaldssortering til solceller, og det kommer til at koste, for geografien giver en del udfordringer.

Et stærkt lokalsamfund

Det kan være udfordrende at drive forretning i et lille øsamfund. Der var da også skeptiske røster, da de to unge mennesker kom til øen med masser af visioner. Men som tiden gik, fik parret de lokale i tale og forsikrede dem om, at de ville øen og dens beboere det bedste.

”Manges bekymring gik på, om vi nu ville ændre på alt, hvad der var og havde været, og at Orø ville blive overrendt af turister. Det er en reel bekymring, men det har været vigtigt for os at fortælle, at det her handler ikke om at tromle nogen ned, men om at udvikle Orø på en bæredygtig måde for både omgivelserne og øboerne. For eksempel holder vi fast i at afholde den årlige sankthans på traditionel vis, og campingpladsen er åben for alle, om du er øbo, turist eller campist,” forklarer Sofie Sanderhage Båth.

Tanken er, at pladsens og øens beboere skal inddrages i livet på campingpladsen, så de får en personlig relation til stedet. I år laver Orø Strandcamping eksempelvis en tovtrækkerikonkurrence med efterfølgende fællesspisning, og så skal ø-landbruget Pilegården så vidt muligt levere råvarer til campingpladsen. En del af hele bæredygtighedstanken er nemlig at støtte op om de lokale erhvervsdrivende – hvad end det er landmanden, dyreparken eller trækfærgen.