Vækstprojekt vil gøre Sjælland og Øerne til nyt hotspot for vandsport

Vækstprojekt vil gøre Sjælland og Øerne til nyt hotspot for vandsport

Der er fart på vandsportsturismen på Sjælland og Øerne. En økonomisk indsprøjtning på en halv million kroner skal gøre området til vandsportsmekka.

Af Simone Brandt Hald.

 

Det hele startede med en fiks idé om at skabe et hipt surfermiljø på den jyske vestkyst, som blev døbt Cold Hawaii, og lige siden har vandsporten her til lands haft vind i sejlene. Stand Up Paddle er på det nærmeste blevet en folkesport de senere år, og under coronaepidemien har danskere for alvor søgt ud under åben himmel, viser en undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for Friluftsrådet.

Friluftsliv er hot i disse år, og det har fået vandsportsvirksomheder til at poppe op overalt på Sjælland og Øerne. Med mere end 8.000 kilometer kyststrækning er Danmark et slaraffenland for vandhunde, og vandsportsentusiasterne bliver flere og flere. Derfor har en lang række vandsportsvirksomheder på Sjælland og Øerne fået en økonomisk håndsrækning fra det EU-finansierede projekt Væksttur 20/21. Et projekt, der er sat i verden for at styrke turisterhvervet.

I alt har 12 virksomheder med vandsportsfokus fået støtte til alt fra konceptudvikling over digitalisering og markedsføringsstrategi fra Vækstprojektet. Mærk Experience, der holder til i cafeen Haveje i smørhullet mellem torvet og stranden i sommerhusparadiset Marielyst, er én af dem.

”Cold Hawaii er et forbillede og en inspirationskilde for en gammel surfer som mig. Der er man netop lykkedes med at skabe et fedt miljø og forvandle en udørk i Udkantsdanmark til et kæmpe hit. Første gang, jeg kom til Lolland-Falster, havde jeg det som Columbus, der opdagede Amerika. Her har vi over 600 kilometer kyst, som bare ligger og venter på at blive udforsket, og som rummer en masse potentiale,” siger Rune Mac Donald, der er indehaver af Mærk Experience, som slog dørene op til sin første sæson her i sommer.

I første omgang kan man booke SUP-ture, men på sigt er det meningen, at også kajak, kano, klatring og mountainbike skal føjes til repertoiret, fortæller Rune Mac Donald, der netop er blevet certificeret outdoor-instruktør.

Rune Mac Donald, indehaver af Mærk Experience

Stor efterspørgsel

Længere mod syd i den populære badeby Karrebæksminde ligger vandsportsvirksomheden MarineEvent med direkte passage til Karrebæk Fjord. Her udlejer makkerparret Thomas Hvitfeldt Hansen og Anders Cruckov Hansen blandt meget andet picnicbåde, SUP-boards og kajakker.

”Vi har nogle fine forhold på fjorden med lavvandede områder til SUP og en afmærket kanal, der går helt ind til Næstved. Det er beskyttet farvand, som er ideelt for nybegyndere,” forklarer Thomas Hvitfeldt Hansen.

Marineevent har sågar lejet en lille ø i fjorden til events, hvorfra man kan sejle om kap, rappelle ned af en klatremast og danse i et indianertelt. I 2021 var det særligt udlejningen af SUP-boards og picnicbåde, der var gang i. Gennem Vækstturen har makkerparret fået støtte til at teste en række bookingportaler, og det har givet pote at skifte Mayland-kalenderen ud med et digitalt alternativt.

”Bookingplatformen har gjort vores liv meget lettere. Det har været svært at holde styr på alle de sms’er og mails, som folk sendte. Nu foregår det hele digitalt, og vi har mulighed for nemt at aflyse sejladser, hvis det en dag blæser for meget,” fortæller Thomas Hvitfeldt Hansen.

Som en ekstra bonus har flere fundet vej til Stejlepladsen, hvor MarineEvent både har udlejning og café lige ved siden af det nye streetfood marked.

”Vi vækstede 30 procent i 2021. Både SUP-boards og picnicbåde går som varmt brød,” fortæller Anders Cruckov Hansen.

Thomas Hvitfeldt Hansen og Anders Cruckov Hansen fra MarineEvent

 

Også Mærk Experience i Marielyst har oplevet stor interesse for SUP, bekræfter indehaver Rune Mac Donald. ”På et introkursus har jeg alle tre generationer repræsenteret: Børn, forældre og bedsteforældre,” fortæller han.

Den stigende efterspørgsel på vandsportsaktiviteter er heller ikke gået ubemærket hen hos de lokale turistorganisationer Visit Lolland-Falster, Destination SydkystDanmark og Destination Sjælland, der står for realiseringen af Væksttursprojektet. Det er langt fra tilfældigt, at man i projektet har haft særligt vandsportsvirksomhederne i kikkerten, fortæller projektchef Lindy Kjøller fra Visit Lolland-Falster.

”Vandsportsturismen skal rustes til det rykind, vi kommer til at opleve, når Femern-forbindelsen står klar i 2029. Tyskerne har ry for at være store friluftsmennesker, så forudsætningerne for at skabe et helt nyt vandsportsmekka på denne side af Storebælt er der i allerhøjeste grad,” siger projektchefen.

Tilsammen har de 12 vandsportsvirksomheder fået knap 500.000 kr. i støtte til at udvikle og styrke deres forretning.

 

Sommerhusområder er cash cow

Både Mærk Experience og MarineEvent ligger ideelt placeret i populære sommerhusområder. Marielyst og Karrebæksminde trækker årligt tusindvis af turister til, så købestærke familier og par er der rigeligt af.

”Marielyst har en af Danmarks bedste strande, fede cykel- og vandreruter, god infrastruktur og masser af underholdningsmuligheder tæt på. Alt er samlet i det her lille område, og det gør det til et oplagt epicenter for en outdoorvirksomhed som min. Turisterne pendler lige forbi min butik, når de skal på stranden,” siger Rune Mac Donald, der har fået økonomisk støtte til at lave en femårig vækstplan for sin virksomhed gennem projektet.

I Karrebæksminde drømmer Thomas Hvitfeldt Hansen og Anders Cruckov Hansen om at få endnu bedre fat i sommerhusgæsterne. De har nemlig opdaget, at der er gode penge at tjene på flerdagesturisterne.

”Dem, der holder en uges ferie, vil gerne have en masse oplevelser med hjem i bagagen. Når først vi har lejet dem en picnicbåd, er det nemt også at leje dem en cykel et par dage efter,” siger Anders Cruckov Hansen.

MarineEvent har netop anskaffet sig en tøndesauna, hvorfra man kan hoppe direkte i fjorden. Det samme har Mærk Experience planer om. Tiltag, der skal forlænge vandsportssæsonen ind i vintermånederne og gøre de to virksomheder livsduelige året rundt.