Lars Westermann fra Slusehuset i Næstved kan se tilbage på et succesfuldt 2020. Slusehuset er blandt de første virksomheder, der er kommet med i vækstprogrammet Væksttur 20-21 og Westermann ser frem til, at han nu får skabt en retning for væksten i forretningen.
Rigtig mange danskere har haft lyst til at opleve Susåen fra en kano i 2020.
I hvert fald kan Lars Westermann fra kanoudlejningen ved Slusehuset i Næstved se tilbage på et fantastisk godt år.
”Det har været en helt forrygende sæson – faktisk har vi fordoblet antallet af kanoudlejninger i forhold til sidste år – og jeg kunne sagtens have udlejet mange flere kanoer,” siger Lars Westermann.
Af miljøhensyn er der dog begrænsninger på, hvor mange kanoer, der må slippes løs på Susåen, og derfor kan Lars Westermann ikke bare uden videre købe en ny, stor portion kanoer, og på den måde udvide sin forretning.
I stedet har Lars Westermann en drøm om at udnytte Slusehusets unikke placering tæt på Næstved centrum og tilbyde gæsterne en kavalkade af nye oplevelser, som ikke nødvendigvis handler om at sejle en kanotur på Susåen.
”Slusehuset er en del af Næstveds kulturarv, og det er så oplagt at gøre stedet til en platform for oplevelser, hvad enten det er outdoor-oplevelser, koncerter, børneteater eller andre arrangementer. Det er præcis den form for aktiviteter, som jeg gerne vil udvikle,” forklarer Lars Westermann.
”Der sker allerede en masse i Næstved fredag og lørdag, men søndagen er en lidt mere stille dag i midtbyen. Der vil det jo være oplagt, hvis vi i Slusehuset kan byde ind med arrangementer,” siger han.
Han har derfor meldt sig til Væksttur 20-21, og Lars Westermann håber, at han igennem vækstprogrammet kan få hjælp til at sætte en retning for Slusehusets udvikling.
”Jeg har brug for at få sat en retning på alle mine ideer til aktiviteter her ved Slusehuset. Hvad er det, vi kan tilbyde, så vi også får udvidet sæsonen? Skal vi fx etablere et julemarked med gløgg og æbleskiver i december?” siger Lars Westermann.
Igennem Væksttur 20-21 får Slusehuset adgang til konsulentbistand, og det er i samarbejde med konsulenten, at Lars Westermann og Slusehuset altså skal få skabt en retning for væksten.
”Jeg har allerede et mindmap med ideer til aktiviteter inde i hovedet, som alle tager udgangspunkt i vores kerne – altså Slusehuset. Det handler altså om nogle kulturelle tilbud, og også tanker om at skabe nogle tilbud til familier, der fx kan afholde deres skovture, fødselsdage og andre festlige sammenkomster med vores skønne område som base. Der er et væld af muligheder, og sammen med konsulenten ser jeg frem til, at vi får skabt et overblik over, hvor vi først skal bruge vores kræfter,” siger Lars Westermann.
”Min drøm er, at jeg får udfoldet alle mine ideer og tanker, så vi kan få et større publikum til Slusehuset og på den måde også en sund økonomi i forretningen,” slutter han.
Foto: Destination SydkystDanmark