Store actionplaner på Møn

Store actionplaner på Møn

Bocart i Stege er på vej med en helt ny actionforlystelse, hvor gæsterne kan give den gas i eldrevne gokarts på en bane, der er udformet som Møn. Bocart får støtte til processen fra Væksttur 20/21.

“Hvis du ser på Møn, så er der ikke nogen ’action-attraktioner’ i miles omkreds. Det tætteste er Marielyst Gokartcenter,” fortæller Pia Jensen, der sammen med sin mand, Thomas, er indehaver af Bocart i Stege.
Bocart har siden 1990 produceret terrængående gokarts, og de vigtigste kunder i dag er skoler og institutioner, hvor gokarts fra Bocart bliver brugt som led i værkstedsundervisning.

Men nu er det altså planen, at Bocart vil etablere en actionbane på hele 32.000 m2, hvor både lokale og turister kan give den gas.

Banen har ikke fået et officielt navn endnu, men arbejdstitlen er Bocart Eco Race Park Møn. Og ambitionerne hos Bocart er store, for visionen er, at der skal etableres flere baner, både i Danmark og i udlandet.

Bocart Eco Race Park Møn åbner efter planen i april 2022, og som noget helt særligt bliver banens geografi designet, så den ligner Møns geografi – med bakker i den østlige del – nøjagtig som det bakkede Østmøn.

”Møn har et stort antal turister, og vi har samtidig et behov for at kunne prøvekøre vores gokarts og invitere potentielle kunder på prøveture. Så derfor fik vi den idé, at vi ville tilbyde nogle oplevelser til de mange turister, samtidig med at vi får et område til at testkøre,” forklarer Pia Jensen.

Bocart har med udgangspunkt i de officielle overnatningstal, besøgstal for de eksisterende attraktionerne på Møn og antallet af gæster hos Holbæk Gokartland analyseret sig frem til, at Bocarts Eco Race Park Møn kan tiltrække omkring 9.000 gæster årligt.

Udviklingsfasen med den nye actionbane har indtil nu varet tre år. Den lange udviklingsperiode hænger sammen med, at Bocart vil tilbyde gokart-ture i nyudviklede eldrevne gokarts.

De nye eldrevne gokarts skal udstyres med ny software, som bliver udviklet i samarbejde med Professionshøjskolen ABSALON og er støttet af EU. Softwaren gør de eldrevne gokarts langt mere avancerede end de gokarts, man kender i dag.

”Det bliver en form for ’gamificeret e-learning’,” fortæller Pia Jensen.

Et helt simpelt eksempel på oplevelser med de nye eldrevne gokarts er, at gæsterne arbejder sammen to og to. Den ene står med en tablet-pc i ’pitten’, mens makkeren sidder bag rattet i gokarten. Man skal så besvare spørgsmål undervejs – og svarer man rigtigt, får gokarten mere fart på. Omvendt, hvis man svarer forkert, så mister gokarten power. En oplevelse, der er mulig, fordi man kan styre en elmotor med software.

Men det er samtidig avanceret software, som altså stadig er under udvikling.

Stort setup skal på plads

Ud over selve softwaren på gokarten, skal virksomheden Bocart også have etableret det nødvendige setup, før de første gæster skal slippes løs på actionbanen. Der skal være toiletter, parkeringspladser og ja, selvfølgelig selve banen.

Men opgaverne stopper ikke ved spørgsmål om antal af toiletter og parkeringspladser.

Der skal også styr på dét, der kaldes den digitale købsrejse, og den del af udviklingen, modtager Bocart støtte til igennem Væksttur 20/21.

Støtten går til, at Bocart kan hyre en rådgiver, der kan hjælpe med den delopgave:

”Det skal være nemt at finde os online, og det skal være nemt at booke en tur. Så igennem Væksttur 20/21 får vi hjælp til at få kortlagt, hvordan vores produkter skal ’pakkes’. Skal vi fx have et ’LeMans-løb’ eller kun tilbyde enkeltture af 15 minutters varighed, så vi rammer delsegmenterne i kundegruppen helt rigtigt. Det skal kortlægges,” siger Pia Jensen.

”Vi skal også være sikre på, at vores attraktion dukker op, hvis man googler ’hvad kan jeg lave på Møn’, og det skal være nemt at blive ledt frem til dér, hvor du booker en tur online.”

God hjælp til SMV

Pia Jensen anbefaler andre små- og mellemstore virksomheder at søge om assistance i Væksttur 20/21:

”Når du er en lille virksomhed, og er i startfasen, hvor du virkelig skal tælle hver en krone, som iværksætter, så er hjælpen som den fra Væksttur 20/21 værd at tage med. Støtten skal nemlig ikke forrentes eller betales tilbage,” siger hun.

”Der er ganske vist et tidsforbrug, fordi der er nogle formularer, der skal udfyldes i vækstprojektet. Men set fra mit bord er det gode støttekroner, fordi de ikke skal betales tilbage. Derfor er det en stor hjælp for opstartsvirksomheder – eller etablerede virksomheder, der vil i gang med et nyt projekt.”

Foto: Bocart Aps