Tæt på at droppe cykeludlejning: Ny plan skal skabe millionomsætning

Tæt på at droppe cykeludlejning: Ny plan skal skabe millionomsætning

Det havde været katastrofalt for cykelturismen på Lolland-Falster, hvis Larsson Cykler havde kastet håndklædet i ringen. En ny bookingportal, nye låse, som kan betjenes via en app, og 36 hotspots skal gøre det langt mere simpelt og rentabelt at udleje cykler til turister.

Af Simone Brandt Hald.

En hulens masse arbejde, men stort set ingen indtjening. Det var de barske realiteter, Larsson Cykler i Maribo stod over for for bare et års tid siden. Cykeludlejningen havde udviklet sig til en gigantisk tidsrøver, for kundekontakten var massiv, og cyklerne skulle konstant fragtes frem og tilbage mellem lokationer. Derfor stod ejerne, ægteparret Erik Larsson og Helle Lynge, pludselig over for en skillevej.

”Der var for lidt udlejning til, at det kunne være en rentabel forretning. Så enten skulle vi have noget hjælp, eller også skulle vi lukke ned for udlejningen, og det ville jeg være så ærgerlig over, for der er ikke mange andre muligheder for cykelturister her på Lolland-Falster,” fortæller Helle Lynge.

Larsson cykler

Heldigvis var der hjælp at hente hos Visit Lolland-Falster. Det seneste år har Larsson Cykler nemlig været tilknyttet Væksttur 20/21 – et projekt, der har til formål at styrke turismeerhvervet på Sjælland og Øerne for derigennem at skabe økonomisk vækst og jobs. Her har de fået hjælp og sparring til at gentænke udlejningsforretningen af en konsulent.

Det betyder bl.a., at Larsson Cykler har fået en ny, digital bookingportal, som har skåret kundekontakten ned til et minimum, men mindst lige så vigtigt, at de har investeret i såkaldte Donkey Republic-låse og centreret cyklerne ved udvalgte hotspots.

”Mange kender nok Donkey-låsene fra bycyklerne i København, som man betjener via en app. Vi betaler penge for at bruge deres system, og ja, det er en dyr løsning, men det gør vores liv meget nemmere. Donkey Republic varetager nemlig alt, hvad der hedder kundeservice, de udbetaler penge til os, og de giver os besked, hvis en cykel er gået i stykker, så vi kan få den fikset,” forklarer Helle Lynge og tilføjer, at de dog også fortsat har traditionelle cykler med nøgle, da nogle samarbejdspartnere foretrækker det.

 

Lokale knudepunkter

En af nøglerne til at få cykeludlejningen op i gear har været at samle cyklerne i hubs – altså centrale knudepunkter, hvor turiststrømmen er tung. Med andre ord: Cyklerne skal være der, hvor turisterne er. Det har faktisk vist sig at have flere fordele.

”Sidste år havde vi 6-7 cykler i Marielyst, som skulle hentes og afleveres samme sted. Nu har vi 40-50 cykler og 8 forskellige hubs alene i Marielyst, hvor de kan afhentes og returneres. Og det smarte er, at cykelturisterne selv sætter cyklerne i rotation, vi skal sjældent forbi for at omplacere, fordi der mangler cykler ved et hub,” siger Helle Lynge.

Larsson Cykler har i alt 36 hubs på hele Lolland-Falster, og knudepunkterne tæller bl.a. campingpladser, bed and breakfasts, bytorve, velkomstcentre, banegårde, Femern-byggepladsen og store attraktioner såsom Lalandia og Kragenæs Havn.

 

De tyske cykelturister

Hele 168 af de i alt 820 kilometer på den nationale cykelrute N8, også kendt som Østersøruten, bugter sig gennem Lolland-Falster, og hvert år finder en del cykelglade tyskere vej hertil. Når Femern Bælt-forbindelsen, der skal forbinde Danmark og Tyskland via en 18 kilometer lang tunnel, efter planen står færdig i 2029, er Helle Lynges forventning, at det vil sætte yderligere skub i cykeludlejningen. Langfartscyklisterne har som regel deres egen cykel med, så det er badeferie-, weekend- og endagsturisterne, Larsson Cykler har i kikkerten.

”Vi håber, at Femern-forbindelsen kan give et boost til butikken mange år frem. Når tyskerne får lettere adgang til Danmark, regner vi med en stigning på 30-40 procent,” siger Helle Lynge, der dog indtil da også regner med at nyde godt af selve byggeprocessen. De håndværkere, der bor og arbejder i området, vil nemlig ud at opleve noget i deres fritid, og det kan vise sig at blive en lukrativ forretning – også i skuldersæsonerne.

På samme vis skal større udlejninger til virksomheder, højskoler, hoteller og des lige på sigt øge omsætningen i de ellers udfordrende skuldersæsoner.

”Vi satser på, at vi har en million i omsætning inden for de første tre år, tidligere lå vi på 150.000 om året. Vores ambition er, at vi kan ansætte en, som kan stå for både udlejning og transport af cykler,” fastslår Helle Lynge.

Larsson cykler

 

Et godt partnerskab er guld værd

For at motivere de små samarbejdspartnere, som f.eks. bed and breakfasts, har Larsson Cyklers konsulent udviklet et smart system. Kort fortalt kan man være bronze-, sølv- eller guldpartner. En bronzepartner omsætter for under 5.000 kr. på en sommer og skal derfor betale for at have cyklerne stående på matriklen. En sølvpartner henter akkurat nok cykeludlejningskroner hjem til, at det er gratis at have cyklerne stående, mens en guldpartner, der omsætter for over 10.000 kr., får udbetalt 20 % af lejeindtægten. Det skaber et naturligt incitament til at få lejet nogle cykler ud.

For Helle Lynge har sparringen været uvurderlig.

”Det har været vildt at være med i Vækstturen. Vi har set frem til hvert eneste møde, for vi har virkelig fået hjælp af nogle kompetente folk, som har givet os nye input og gejst til at fortsætte,” siger hun.

De kommende år vil Larsson Cykler desuden investere i mountainbikes, da lokale kræfter arbejder på at få etableret nye mountainbikespor i Maribo, men også elcykler, for som Helle Lynge siger:

”Hver anden kunde, der kommer ind i butikken, efterspørger elcykler, så det skal vi selvfølgelig kunne tilbyde.”